בחקיקת בזק: ש"ס יוזמת חוק לדחיית פרסום פסקי בג"צ

איתי גדסי 1 Comment on בחקיקת בזק: ש"ס יוזמת חוק לדחיית פרסום פסקי בג"צ

יושב ראש ש"ס אריה דרעי הנחה את שר הפנים משה ארבל, לקדם ולגבש חוק, בחקיקת בזק, שימנע בעת הזו את פרסום פסקי הדין בבג"ץ של הסבירות והנבצרות, וידחה אותם בחצי שנה. בש"ס אמרו כי פרסום פסק הדין יביא להעמקת השסע בעם בזמן המלחמה, ובשעה שחיילינו מחרפים נפשם על הגנת הארץ".

צילום: פלאש 90
22:24
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on ברקע הלחימה ברצועה: גדודים בצה"ל נערכים לפעולה ברפיח

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יו"ר ש"ס אריה דרעי מגבש חקיקת בזק שנועדה למנוע מבג"ץ לפרסם את פסקי הדין בעניין הסבירות והנבצרות בחודשים הקרובים, כך פרסם הערב העיתונאי עמית סגל. לפי הצעת החוק, תקופת כתיבת פסק הדין תתארך משלושה חודשים ממועד פרישת השופטים לפרק זמן של תשעה חודשים. זאת, על מנת שחיות וברון יוכלו להשתתף בכתיבת פסק הדין גם בעוד מספר חודשים.

בהצעת החוק, שיזמו חברי הכנסת ינון אזולאי וארז מלול, נכתבו דברי הסבר לחוק ובהם נטען כי "בתקופה זו אזרחי ישראל כולם פועלים ביחד באחדות יוצאת דופן בעד המאמץ הלאומי והניצחון במאבק מול הרשע שתקף את ישראל ביום חגנו, רצח מאות אזרחים וחטף למעלה מ-200 אזרחים, גברים, נשים וילדים".

"בשל נוסחו של סעיף 15 בחוק בתי המשפט המאפשר לשופט שהחל בדיון ופרש לסיים את הדיון תוך שלושה חודשים, כלומר לפרסם את הכרעת הדין בתוך שלושה חודשים, צפוי כי בית המשפט העליון יפרסם בימים הקרובים מספר הכרעות מרכזיות ושנויות במחלוקת בעתירות לבג"ץ אשר נידונו טרם פרישתן של הנשיאה חיות ושל  השופטת ברון בחודש אוקטובר 2023", נכתב עוד בהצעת החוק.

"אין זו השעה לעורר מחלוקת בעם וליצור פילוג במחלוקות שהן לגיטימיות בימים רגילים אולם מקשות על שמירת האחדות בעם בתקופה מיוחדת זו", הוסיפו חברי הכנסת בהסבר לחוק. "לפיכך, ועל מנת לייתן לבית המשפט העליון את החירות והסמכות החוקית לדחות החלטותיו בתקופה זו, מוצע לחוקק הוראת שעה אשר תאפשר לכל שופט לסיים את הדיון ולפרסם את פסיקתו בתוך תקופה של 9 חודשים".

אחרי הפרסום, השר גדעון סער מהמחנה הממלכתי תקף את היוזמה. "השתדלתי להימנע מכל פולמוס פוליטי בימים אלה, אך הערב חובתי לומר שאתנגד לכל ניסיון (אם יהיה כזה) למנוע באמצעות מחטף חקיקתי פרסום פסקי דין של בית המשפט העליון", כתב בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלו. "ניסיון כזה הוא חמור במיוחד משום שיתבצע ע״י המחוקק לגבי פסיקה שעניינה ביקורת שיפוטית עליו. אני אומר זאת ללא תלות בתוכן הפסיקה".

שר הפנים משה ארבל מסביר את הצעת החוק שתקדם ש"ס, בנוגע לפרסום פסקי הדין של בג"ץ בסוגיות הנבצרות ועילת הסבירות. "הצעת החוק לא מבקשת בשום שלב למנוע מבית המשפט להחליט לפרסם את פסק הדין גם כעת. היא רק מאפשרת לו, בכדי לא להכריע בעת לחימה ולאפשר התמקדות במאחד ולא במפריד". זו הצעה מאפשרת סיכם ארבל, ולא מחייבת.



1 תגובות

מיין תגובות